Summa sidvisningar

onsdag 10 augusti 2011

Chokladtårtbotten

Jag har tre olika recept på chokladtårtbottnar, en kraftig som jag ofta har till lite syrliga fruktmousser, en tunn och lätt som jag mest använder när jag gör tårtor till barn och vill ha många lager i tårtan. Sen har vi detta recept som är mest lik en vanlig tårtbotten och den har jag använt till tårtor med chokladmousse med sprit i. I många av mina tårtor har jag bara en tårtbotten, längst ner, men ibland vill jag har två och då passar denna tårtbotten bra. Använd gärna en rödbrun kakao av fin kvalitet så blir det bättre smak på kakan.

50 gram smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
2 tsk bakpulver

Smörj och bröa en form på 20 cm. Smält smöret och blanda i mjölken. Vispa ägg och socker vitt och pösigt och häll smörblandningen över, rör till en jämn smet. Blanda och sikta ner de torra ingredienserna i smeten, rör om tills det blir slätt men vispa inte. Gräddas i nedre delen av ugnen i 175° ca 35-40 min. Dela i tre delar när den svalnat.


När du gör tårtan blir botten extra saftig om du penslar bottnarna med lite sockerlag, gärna med lite god sprit i, t.ex Punch, Cointreau eller Konjak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar