Summa sidvisningar

söndag 28 augusti 2011

Dagens tårtor

Idag har vi firat 10-årsjubileum på dotterns förskola och jag hade bakat 7 tårtor. Just nu är jag lite slut efter allt bakande så recepten lägger jag upp en annan dag. Här är några bilder till att börja med.





Ena tårtbordet innan anstormningen.



Det var 6 runda tårtor, varav 5 var moussetårtor, och så en stor regnbåge.















Här är min favorittårta med hallonmousse på en kraftig chokladbotten. Istället för passionsfruktsmousse i mitten, som jag brukar ha, så hade jag vit chokladmousse men det var inte lika lyckat. Rekomenderar att ha bara hallonmousse alternativt en kärna av passionsfruktsmousse. Jag måste ha fotograferat ur en konstig vinkel för tårtan ser så platt ut. Den här tårtan var den största och högsta av tårtorna.







Som väntat var den här tårtan favorit bland dagiskillarna! Det är flera lager lätt chokladbotten och Nutellagrädde i, täckt med sockerpasta (sugarpaste). Nästa gång jag ska göra en fotboll behöver jag titta närmare på hur en fotboll ser ut! ;)  Den blev inte riktigt som jag hade tänkt mig men det gör mig bara sugen på att göra en ny och snyggare! Småkillarna var i alla fall saliga! :)







Chokladmousse på 70%-ig choklad med jordgubbskompott, delar förstaplatsen tillsammans med hallonmoussetårtan, enligt de vuxna som smakat sig igenom alla tårtorna! Personligen gillar jag att äta lite mörk choklad, men när det är en tårta så föredrar jag 55-65%-ig, så den blev lite för bitter för mig.




Havtornsmousse och mjölkchokladmousse med havtorn samt lite Cointreau. Ljus botten och vit choklad runt om.

Havtorn är en väldigt speciell smak som inte alla gillar men jag tycker att det är gott och ihop med mjölkchoklad samt Cointreau blev det väldigt gott!








Bilarmousse! Tre lager mousse gjort på Ahlgrens bilar på ljus botten. Tårtan blev förvånansvärt god! Jag hade förväntat mig att den bara skulle vara sötsliskig men det var den inte. Inte en tårta jag skulle baka om det var bara vuxna med, men helt okej för alla åldrar.









I inbjudan till 10-års jubileet hade det utlovats byns längsta tårta så något på temat långt skulle jag göra. Jag hade ingen lust att baka en lång tårta på en bräda så det blev en regnbåge istället! Kanske inte världens finaste regnbåge, men barn är tacksamma att baka åt och de tyckte den var fin även om jag inte var helt nöjd med resultatet. Samma innehåll som fotbollstårtan.







Blåbärsmousse med extra mycket blåbär samt blåbärssylt med lime och vanilj, på en ljus botten. God! Vit och mörk choklad runt om. Receptet är postat tidigare i bloggen.











Nu ska jag ta igen mig lite innan jag skriver ner recepten.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Du e inte klok Madicken!!!!!
Vilka sagolika underverk! Strand att man inte är förskollärare på er förskola!!!

Anonym sa...

Åhh så goda! Vilket härligt tårtkalas!:-)

Jag är väldigt nyfiken på bilarmoussetårtan! Börja gärna med den...:-)

Kram, Margareta L

Carina sa...

Tack! Ska försöka orka skriva om bilmoussetårtan ikväll Margareta.

Lisa sa...

Du fick mycket beröm av Jens när han kom hem och nu förstår jag varför. Ser helt fantastiskt ut!

Carina sa...

Tack Lisa! Skicka Jens hit och hämta en bit! Det blev inte mycket över, men några små smakbitar finns kvar!

Anonym sa...

Kära nån, vilka mästerverk ! NU blir tom jag sugen på att baka tårta. Med dessa fina skapelser och bra recept kanske tom jag lyckas ?
Stor kram och hoppas ni är bättre / P

Anonym sa...

Så du vet: nu äter hela familjen L vit chokladkaka a la första blogginlägg! Mums!!!// Margareta

linda brandin sa...

Jätte fina tårtor!!

Anonym sa...

Tack Linda!
Margareta! Gillar ni den? Har inte hunnit skriva om bilartårtan,men kortfattat är det så här. Värm 3 dl grädde och häll i 60-70 gram bilar, gärna klippta i småbitar så går det fortare. Smält på svag värme tills alla bilar ha smält. Tilsätt önskad färg om du vill, jag hade i färg då godiset färgar av sig så lite. Häll i bunke, täck med plast och ställ i kylskåp minst 6 timmar. Fortsätt med nästa färg av bilar. Alltså 9 dl grädde sammanlagt. Lägg en tredjedels ljus tårtbotten i en springform. Fodra med Overheadark klippt och ihoptejpad till en remsa. Vispa en färg i taget och spritsa på tårtbotten. Fortsätt med nästa färg. Stryk ytan slät. Täck med plast och frys in eller ställ i kylen. Är den kalla moussen svår att vispa går det bra att späda med lite mer ovispad grädde.

/Carina
(Har problem att lämna kommentarer under min profil)

Skicka en kommentar