Summa sidvisningar

söndag 7 augusti 2011

Mitt första blogginlägg!

Någon gång och någonstans ska man börja! Har flera gånger fått uppmaningen att börja blogga för att dela med mig av recept men det har tagit emot, mest pga tidsbrist, men nu gör jag ett försök. Frågan är vad jag ska börja med och det blir en gammal ”klassiker” hemma hos oss; vit kladdkaka!

Kakan är god som den är men ännu godare med hallon eller passionsfrukt till. Det blir ganska mycket smak av citron så vill man kan man börja med lite mindre citron än en halv och sen smaka av för att eventuellt tillsätta mer.

100 g vit choklad
100 g smör
2 dl socker
150 g lättkesella
2 ½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
saft och skal av en halv citron

Smält chokladen i vattenbad. Smält smöret
Rör socker och kesella ca 5 min.
Blanda i choklad och smör i kesella blandningen, rör om. Häll i citronsaft och skal, blanda och smaka av. Blanda de torra ingredienserna, häll i lite i taget i smeten.
Smöra och bröa en form med löstagbar kant och häll i smeten.
Grädda i 200° ca 25 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar