Summa sidvisningar

söndag 14 oktober 2012

Päronpaj



Det här recetet blev till förra hösten när vi hade många mogna päron hemma som ingen ville äta. Efter lite funderande över vad som kan passa till päron kom jag på att jag ville testa med mjölkchoklad. Generellt tycker jag att mörk choklad är godast i kakor och efterrätter men ibland finns det undantag, och det här är ett sådant. Nu har jag inte testat med mörk choklad, så vem vet, det kanske är ännu godare! Mandel är en av mina favoriter i bakverk och finns med denna gång av den enkla anledningen att jag hade fyra öppnade paket med flagad mandel hemma. Ibland är det en sådan tillfällighet som gör ett riktigt bra recept! Jag tycker verkligen om denna paj och serverar den gärna ljummen med en klick vaniljgrädde. Använd dig av väl mogna päron.


5 stora päron
Smulpaj
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
150 g smör
100 g mjölkchoklad, grovhackad
50 g flagad mandel

1.       Smörj en pajform och sätt ugnen på 225°

2.      Lägg vetemjöl, socker och smör i en skål och finfördela med en gaffel eller med händerna

3.      Tillsätt chokladen och blanda

4.      Skala, kärna ur och klyfta päronen

5.      Lägg päronklyftorna i pajformen och fördela smuldegen över samt strö över mandeln

6.      Grädda tills pajen fått fin, ljusbrun färg. Ca. 20-25 minuter.

7.      Servera pajen något avsvalnad tillsammans med lättvispad grädde, gärna med en gnutta socker och vanilj i.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh perfekt ! Nu vet jag vad jag ska göra med alla våra päron i trädgården ! Tack och hoppas du hade en bra dag igår trots skallebank ♥
/ Kram P

Carina sa...

Tack P, det blev bra till slut, med hjälp av E!
Kram

Emma sa...

Alltid lika frestande! :) kanske Mats kan baka till mig och J.. ;)

Carina sa...

Klart han kan Emma! :)

Victorias Provkök sa...

Gott:)
Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

Anonym sa...

Hej...bakade chokladkakorna med cocosöverdraget...
Kanongoda!!! Kram BD

Carina sa...

Mm, de är goda B!
Kram

Skicka en kommentar