Summa sidvisningar

söndag 4 september 2011

Att öppna en kokosnöt


Att öppna en kokosnöt kan vara ganska svårt och de av oss som inte är purunga har väl alla hört Povel Ramel sjunga om hur omöjligt det kan vara. Det behöver inte vara så svårt om man bara vet hur man gör! ;-)

Själv lärde jag mig det för ett par år sedan av Anna Billing som skriver för Taffel, och då min lilltjej är väldigt förtjust i färsk kokos så underlättar det att jag kan öppna kokosnöten utan att ta till hela verktygslådan. En skruvmejsel och en hammare duger gott!


F gör hål i nöten för att kunna hälla ut vätskan

Börja med att sätta ugnen på 200°. Ta en skruvmejsel eller en grov spik och gör hål i ögonen/hålen, i ena änden av nöten. Häll ut all vätska ur nöten och lägg den på ett galler i den varma ugnen och låt den ligga där 20 minuter. Nöten krymper när vätskan i nöten avdunstar och då släpper den från skalet. Ta ut nöten ur ugnen med en grytlapp och låt svalna lite innan du öppnar den med hjälp av hammare och mejsel. Nu har du en hel nöt med ett tunt brunt skal som är ätbart och smaklöst men en aning hårt. Jag brukar skära strimlor med en potatisskalare och tycker att det är fint att ha med det bruna i kanten av strimlorna, men barnen gillar det inte så de skalar oftast bort allt det bruna innan jag hinner stoppa dem. Det går bra att frysa in strimlorna och använda dom som dekoration på muffins eller annat, gärna rostade i stekpanna.





6 kommentarer:

Lev Vackert sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

TÄNK om jag hade läst detta innan. Så många mindre svordomar i vårt hem!!!!
KRAM
Lena Engman i Bankeryd :)

fia FIT sa...

YES! Äntligen! Nu måste jag köpa en till...

Carina sa...

Gör det fia FIT, hoppas det går bra!

Markus sa...

Jag har läst att man ska hitta det av de tre hålen som är mjukt och göra hålet där - det kallas för munnen,och de övriga två hålen är då ögonen. Sedan knackar man hårt med en hammare eller en sten påden "ås" som sitter mellan ögonen - denna kallas ryggen - så spricker nöten lättast...

Anonym sa...

Tack för tipset Markus. Det ska jag testa.
/Carina

Skicka en kommentar