Summa sidvisningar

torsdag 14 februari 2013

Baka med barnen på Alla hjärtans dag


När barnen och jag bakar småkakor som inte är pepparkakor, är det oftast detta recept vi använder. Då degen är ljus är det lätt att färgsätta kakorna med färgat socker efter tycke och tillfälle. Är man ovan att baka eller inte är utrustad med gott tålamod är det bra att använda små formar då degen går sönder ganska lätt om man gör stora kakor. Kakan ser oansenlig ut men den är riktigt god!

 
 
4 ½ dl vetemjöl

1 dl strösocker

2 tsk vaniljsocker

200 g smör

Strösocker och färg

1.       Hacka samman alla ingredienser eller kör i matberedare tills det blir smuligt. Krama ihop till en deg. Plasta in degen och låt vila i kylskåp.

2.      Sätt ugnen på 175°C och lägg bakplåtspapper på en plåt.

3.      Färga strösocker genom att hälla socker och färg i en plastpåse stäng påsen och ”krama” sockret tills färgen är helt utblandad. Gör färgen lite mörkare än den nyans du vill ha på kakan, lättast är det med geléfärg men vanlig hushållsfärg funkar också.

4.      Pudra tunt med mjöl på bakbordet och kavla en liten bit i taget.

5.      Ta ut kakor med mått och doppa båda sidor i det färgade sockret, tryck ner kakan ordentligt i sockret och lägg på plåt.

6.      Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter, kakorna ska inte få så mycket färg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh så mysigt.. det ska jag se om jag hinner med idag :-)
♥ P

Carina sa...

Hann ni P?

Anonym sa...

Hehe.. nix.. det blev middag istället med mamsen.
Pankopanerad torskfilé med skagenröra och potatismos. Till efterrätt gjorde jag en gammaldags chokladpudding som man sjuder på spisen. Allt blev mkt gott men jag har kakorna kvar :-) Kanske till påsk ?
Kram och ha en fin helg ♥

Skicka en kommentar