Summa sidvisningar

tisdag 12 februari 2013

Snickerdoodles

Av namnet att döma på denna kaka skulle man kunna tro att den har kola och jordnötter i sig, precis som chokladen Snickers, men så är det inte. Snickerdoodles är en traditionell amerikansk småkaka med smak av kanel och konsistensen är ganska annorlunda mot många svenska småkakor, då den är mjuk och nästan fluffig. Snicker betyder att fnittra och vad doodles betyder vet jag inte, men det kanske är så enkelt att man blir glad av kakan! ;) Det blir i alla fall jag av att äta en så god kaka!

Kakan ska inte vara helt platt, så när du har rullat en boll av degen ska den bara plattas till lite lätt. Har du plats i frysen för en plåt så är det även bra att sätta in kakorna där några minuter innan plåten sätts in i ugnen för på så sätt flyter kakorna ut mindre. Amerikanarna vill gärna ha sina kakor stora och av denna deg skulle det då bli ungefär 15 kakor, medan jag gillar mina kakor mellanstora och gör 20 kakor. Gör du kakorna mindre än så tror jag att det fluffiga i kakan lätt försvinner, så som mest skulle jag rekommendera 25 kakor av degen. I originalreceptet är det ingen kanel i degen utan bara utanpå, men jag gillar att ha en aning kanel i degen också.

1 ¼ dl mjukt smör

2 ½ dl socker

1 ägg

1 tsk vaniljsocker (i amerikanska kakor använder jag gärna flytande vanilj, då det blir en något annorlunda ”amerikansk” smak då. 1 tsk även där)

4 ½ dl vetemjöl

¼ tsk salt

½ tsk bakpulver

1 ½ tsk kanel

1 msk mjölk

½ dl socker + 2 tsk kanel – att rulla kakorna i.

1)      Sätt ugnen på 200°C

2)     Blanda smör, socker, ägg och vanilj

3)     Blanda mjöl, salt, bakpulver och kanel i en annan bunke och sikta ner i smörblandningen. Rör sist ner mjölken och blanda väl

4)     Rulla bollar, platta till något och doppa i kanelsockret.  Lägg glest på plåtar

5)     Grädda i 8-10 minuter, en bit ovanför mitten av ugnen.

6)     Låt kakorna ligga ett par minuter på plåten innan de läggs på galler för att svalna.

Ska kakorna förvaras längre än en vecka trivs de bäst i frysen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hurra och välkommen tillbaka !! Detta låter kalasmums, måste testas omgående !!
Stor kram P

Carina sa...

Jadu P jag saknar inlägg på din blogg också! ;)
Kram :)

Skicka en kommentar