Summa sidvisningar

lördag 13 augusti 2011

Godaste bullarna


Bakkonstens grunder har jag lärt mig av min mamma, som inte lever längre, och just kanelbullar och sockerkaka var det första jag fick lära mig. Jag har alltid tyckt att mina bullar blir väldigt goda, men sedan jag började baka bullar med fördeg så har jag helt gett upp mitt gamla recept. De här receptet ger de godaste bullarna jag vet. Bullarna är inte svåra att göra men de tar tid, bland annat för att man använder kall degvätska. Det är tre jäsningar men du kan välja att jäsa en av gångerna i kylskåp över natten eller några timmar på dagen. Jag har testat att jäsa i kyl alla tre tillfällena men tycker att det blir bäst att jäsa andra jäsningen i kyl över natten. Då hinner man baka klart på morgonen och ta med sig nybakta bullar till jobbet!

Fördeg
5 dl mjölk
50 g jäst
500 g vetemjöl

Deg
200 g rårörsocker
200 g smör, rumstempererat
5 g salt
10 g kardemumma, helst nystött
550 g specialvetemjöl (vanligt vetemjöl går också bra)
1 ägg

Fyllning
275 g smör, rumstempererat
200 g rårörsocker
100 g farinsocker
50 g vetemjöl

Att strö på fyllningen
Kanel, vaniljsocker eller kardemumma

Efter gräddningen
Smör
Strösocker

Fördeg: Blanda den smulade jästen med kylskåpskall mjölk samt mjöl, till en jämn smet. Täck med bakduk och låt jäsa i rumstemperatur ca 2 timmar eller över natten i kylskåp.

Deg:
  1. Blanda alla degingredienserna med fördegen och arbeta samman i en köksassistent, först på låg hastighet i 5 minuter och sedan på högre hastighet i 10 minuter.
  2. Låt degen vila i kylskåp i 30 minuter eller i några timmar om du vill vänta med att baka ut den.
  3. Mät upp ingredienserna till fyllningen och kör den fluffig med elvisp. Sätt bullformar glest på plåtar.
  4. Har du ett stort bakbord kavlar du ut hela degen till en rektangel på ca 60 x 30 cm, dela annars upp den i två delar. Stryk på fyllningen och strö över antingen kanel, nymald kardemumma eller vaniljsocker.
  5. Vik degen i treslag på längden: vik 1/3 mot mitten och gör likadant på andra sidan. Skär remsor som du först tvinnar och sedan snurrar till en bulle, se till att sista biten hamnar under bullen. Se bild. Lägg i formarna på plåten och jäs ungefär 1 timme, beroende på rumstemperatur.
  6. Grädda mitt i ugnen på 230° alternativt i varmluftsugn på 200°. Grädda tills de fått fin färg, ca 8 minuter. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

    
             Fyllningen blir bäst om den vispas fluffig med elvisp
    
    Bred på fyllningen och strö på kanel, kardemumma eller vaniljsocker samt vik ett treslag
    Tvinna degremsan genom att hålla i ena änden och snurra den andra änden mot bakbordet.
    Lägg i formar och låt jäsa
7.    När bullarna svalnat penslas de med smält smör och doppas i strösocker, gärna med lite vaniljsocker i. Jag använder Bourbon Vanilla ground organic vanilla powder, som säljs i liten glasburk i välsorterade livsmedelsaffärer.



8 kommentarer:

Familjen G sa...

Ska försöka någon gång, kram

Anonym sa...

Smarrigt - ska absolut pröva dessa! Trevlig blogg:)

Carina sa...

Tack Anonym!

Kakan sa...

Bästa bullreceptet någonsin! Googlade och hamnade här, vilket resulterade i jättegoda bullar. Hälften med kanel och hälften med valnötter. Så fantastiskt goda!! Tack :)

Carina sa...

Tack! Kul att de blev så goda! :)

Tina sa...

Idag har jag äntligen lyckats baka de här goda, och otroligt snygga, bullarna. Mina blev dock inte lika fina som dina. Hur många bullar skulle där egentligen bli? Jag fick 24 stycken (!).

Carina sa...

Tina, nu minns jag inte hur många det brukar bli, men fler än 24 i alla fall. Hoppas bullarna blev goda!

Carina sa...

47 bullar blev det sist av det här receptet.

Skicka en kommentar