Summa sidvisningar

söndag 21 augusti 2011

Världens godaste knäckebröd



Om någon hade gett mig ett recept på knäckebröd och sagt att det är lika gott som kakor så hade jag inte trott på dem för fem öre. Antagligen hade jag inte ens provbakat knäckebröden, men efter att ha smakat dessa och bakat och bakat och återigen bakat dom så kan jag konstatera att så är fallet. De är minst lika goda som kakor, om inte godare! Receptet har jag fått av min härliga norska kollega Grete som dessutom hade en trevlig historia till hur hon kom över receptet i Norge för ett par år sedan, men den kan jag inte berätta här.

Däremot ska ni få det av mig något modifierade receptet, så att ni själva kan upptäcka, kanske världens godaste knäckebröd!


3 ½ dl grovt rågmjöl
3 ½ dl havregryn
2 dl sesamfrön
2 msk svarta sesamfrön, för att det ser fint ut, kan uteslutas
2 ½ dl solrosfrön
1 ½ dl pumpakärnor
1 msk salt, lite knappt
1 tsk honung
6 ½ dl vatten

  1. Blanda alla torra ingredienser
  2. Rör ut honungen i ljummet vatten
  3. Blanda allt till en smet
  4. Smörj två ugnsplåtar mycket väl.
  5. Fördela smeten på de två plåtarna och tryck ut ända ut i kanterna så att det blir så tunt som möjligt. Använd antingen en stekspade eller tryck ut med blöta händer
  6. Grädda i 180° ugn i 10 minuter
  7. Ta ut plåten och skär stavar eller rutor
  8. Grädda ytterligare ca 25 minuter
  9. Bryt isär bröden, lägg på ett galler och låt torka i ca 15 minuter. Stäng av ugnsvärmen efter 5 minuter. Kontrollera att knäckebröden har blivit helt torra. Om du inte gjort smeten riktigt tunn så kan de behöva en stund till i ugnen med värmen på för att inte bli sega.



Jag tycker att det är enklast att dela/skära rutor med en degskrapa, men en pizzaskärare eller kniv fungerar också.
















Knäckebröden har jag haft med mig som present flertalet gånger när jag varit bortbjuden. Här i en liten, fin låda där knäckena ligger i en platspåse innuti och ibland har jag köpt burkar, som den svarta i första bilden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ska testa knäckebrödet! Men nu ska jag faktiskt testa ditt recept om vitkladdkaka (första inlägget)!!! :-)
Kram, Margareta

Jannika sa...

Letade mig fördärvad efter receptet här hemma men kunde inte hitta det! Kom sen på att jag kan kolla din blogg och mkt riktigt där fanns det! Bara havregryn som saknas... det blir nog kanske både knäckebröd och surdegsbröd på måndag :)

Anna sa...

Det blev supergott! Min treåring älskade det också:-) Jag blandade även i lite linfrön.
/Anna

Carina sa...

Anna! Kul när det blir uppskattat av barnen också! Linfrön är det i originalreceptet, det är bara jag som tycker att de fastnar i tänderna och har tagit bort det!

Carina

Skicka en kommentar