Summa sidvisningar

måndag 8 april 2013

Silviakaka


När vi var i Kalmar för att fira påsk bakade min brors svärmor denna goda kaka. Jag kan inte minnas att jag ätit den tidigare men då jag googlade på receptet (sylviakaka/silviakaka/vit kärleksmums/tuppakaga med flera namn) hittade jag massor av olika varianter.  Svärmor B bakade kakan i en stor rund form, men då jag väntade många gäster gjorde jag en större sats i långpanna. Det blir ungefär 30 stora, saftiga bitar! Rekommenderas varmt!



6 ägg
6 dl strösocker
6 dl vetemjöl
6 tsk bakpulver

3 dl kallt vatten

Glasyr
200 g smör
2 dl strösocker
2 äggulor
4 tsk vaniljsocker

Kokos att strö över
 
  1. Sätt ugnen på 175 grader och klä en långpanna med bakplåtspapper
  2. Vispa ägg och socker  
  3. Blanda mjöl och bakpulver i en annan bunke och sikta ner i äggblandningen samt rör försiktigt tills det blir en jämn smet
  4. Tillsätt vattnen, rör ut det och häll smeten i en långpanna
  5. Grädda i ca 20 min. Kolla med en sticka att kakan är torr. Låt svalna. 
  6. Smält smör och blanda i övriga ingredienser till glasyren och koka några minuter under ständig omrörning. 
  7. Bred ut på kakan och strö över kokos. Dela i bitar.

Kakan går bra att frysa.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad roligt ! Ska tipsa mams :-)
Kram på dig ! / P

Carina sa...

Kram P och tack för kläderna! :)

Anonym sa...

Kul att du också gjort den i långpanna.....den blir ju hur bra som helst även i stor form....Mamma E gjorde också så i skolan till fredagskaffet, minns jag...
Kul att träffa er i påsk!!
Kram B

Carina sa...

Kul att träffa dig med B!
Kram

Klipphöjden3 sa...

Hej!

Jag har bara kikat lite här på bloggen men har redan sett att detta är helt i min smak. Här kommer jag få mycket inspiration och ideér. På återseende!
/Veronica

Carina sa...

Hej Klipphöjden3!
Kul att du hittat hit! Som du märker uppdaterar jag inte så ofta utan bara när jag testat ett nytt recept som jag verkligen gillar. Kolla gärna under rubriken Mina favoriter där du hittar många godsaker!
Välkommen tillbaka!
/Carina

Skicka en kommentar