Summa sidvisningar

söndag 27 november 2011

Choklad- och valnötsmaränger


När jag får äggvitor över så brukar de åka in i kylskåpet eller frysen. Det är så smidigt att frysa äggvitor då de håller sig många månader och de går bra att vispa upp när de tinat. Nu hade jag några i kylskåpet så ikväll bakade jag maränger. När man ska vispa en maräng är det bara en fördel om äggvitan har fått stå en natt eller två i kylskåpet, för då dunstar vatten från vitan och det blir en fastare maräng. Maränger går så snabbt att göra och är så gott med något extra i, som idag när jag tog valnötter och chokladsås. För ett antal år sedan hade jag smält choklad i mina maränger men sen jag testade att använda chokladsås på tub så har jag blivit fast vid det. Såsen på tub är både godare (ja, faktiskt) och enklare än smält choklad i just detta sammanhang. Jag använder vanlig, enkel chokladsås (O´hoy) som barnen annars har på sin glass och när marängsmeten är färdig tar jag i lite chokladsås på toppen och rör några varv innan jag klickar upp smeten på plåt. När chokladen börjar ta slut häller jag på mer. Det är lättare än att hälla i allt på en gång. Nötterna går bra att utesluta om man vill.

Jag gör alltid marängsmet genom att vispa äggvita och socker i en glasskål över vattenbad eftersom de blir godast och aldrig blir misslyckade. Dessa maränger blir frasiga på utsidan och sega inuti.

Maräng
4 äggvitor
3 dl socker
Chokladsås på tub
120 g hackade valnötter                 

  1. Sätt ugnen på 125° (Varmluft 125°).
  2. Häll några centimeter vatten i en kastrull och sätt en skål ovanpå, helst med rund botten.
  3. Låt vattnet sjuda och blanda socker och äggvita i skålen. Vispa tills marängen blir fast och en marängtopp håller formen när du drar upp vispen.
  4. Ta bort skålen från kastrullen och blanda ner de hackade nötterna och rör om väl.
  5. Häll chokladsås på marängsmeten och rör om några varv.
  6. Klicka ut maränger med hjälp av två matskedar på en plåt med bakplåtspapper. Fyll på med mer chokladsås när den börjar ta slut i skålen.
  7. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter. Stäng av ugnen och låt marängerna stå kvar i eftervärmen någon timme.

Förvara i en tät burk i rumstemperatur. Håller åtminstone några veckor. Jag får ut omkring 45-50 maränger av detta recept, men maränger kan ju vara pyttesmå eller stora berg. Skulle gissa på ett det blir omkring 10 ”marängberg” av smeten.


                                           

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag har provat din recept flera gånger nu och varje gång med lyckat resultat. Har varierat med både nötter och choklad sås. Sista gången provade med kola sås och det blev underbart gott. Barnen älskar dem, håller i flera veckor utan problem. Tack att du delar med dig av dina recept!

Carina sa...

Hej Anonym! Kul att ni gillar marängerna! Kolasås skulle säkert mina barn också gilla, så det får jag testa! Lakritsmaränger med lakritspulver samt salt lakritssås är också väldigt gott!!

Skicka en kommentar