Summa sidvisningar

söndag 27 november 2011

Fruktkaka

Hoppas ni alla haft en trevlig första advent! Hos oss har det blåst storm idag och vi har inte varit på julskyltning eller något annat utan bara varit hemma. Först gjorde vi fint för advent och sedan har vi haft kära vänner på adventsfika hemma hos oss. Fruktkakan bakade jag tidigare i veckan då den behöver några dagar på sig att mogna och får jag säga det själv så blev den väldigt god! Fruktkaka är lite speciellt och något jag bara gillat ett par år. Om det beror på att jag blivit äldre eller om jag smakat fruktkaka så många gånger att jag lärt mig att tycka om det, vet jag inte. Kanske beror det delvis på att jag bakar kakan så som jag vill ha den, utan suckat och cocktailbär. Istället för suckat så kokar jag egna apelsinskal i sockerlag. Denna gång använde jag apelsinskalen som blivit över när jag silat min jullikör, men annars använder jag skal från apelsiner vi ätit här hemma. Jag delar skalet i 5-7 bitar och skär bort allt det vita på insidan av skalen och lägger dem i kallt vatten några dagar. Varje dag byter jag vatten en eller ett par gånger och sista dagen kokar jag skalen i nytt vatten några minuter innan jag skär dem i små bitar och kokar i sockerlag. Det är även gott med nötter i men det hade jag inte i denna gång. När jag tänker på fruktkaka så tänker jag alltid på min mormor Aino i Finland som brukade ha en fruktkaka stående i sitt skafferi. Jag kan inte svära på att den alltid fanns där, men det är så jag minns det; mormors fruktkaka under en glaskupa i skafferiet.

Smet
200 g smör, rumstempererat
2 ½ dl socker
3 ägg
3 ½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Smaktillsats
½ dl sultanrussin, hackade (vanliga russin går också bra)
1 ¼ dl hackade syltade apelsinskal
4 fikon, finhackade
60 mörk choklad, hackad
1 msk eller mer av jullikör eller konjak eller annan sprit

Sockerlag
1 dl socker
1 dl vatten

  1. Koka apelsinskal i en sockerlag tills det mesta av lagen har absorberats av skalbitarna. Lägg på bakplåtspapper att rinna av och torka.
  2. Hacka russin och fikon och lägg i en kopp. Häll på den vätska du föredrar. I detta recept användes jullikör, ca 2 msk och vill man ha ett alkoholfritt alternativ går apelsinjuice bra.
  3. Sätt ugnen på 150° (varmluft 150°) samt smörj och bröa en liten rund hålform, ca 1 ½ liter.
  4. Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget och rör om ordentligt så smeten inte skär sig.
  5. Blanda frukten och chokladen med lite av mjölet och vänd sedan ner det i smeten. Tillsätt resten av mjölet och bakpulvret.
  6. Blanda försiktigt men noga och häll smeten i formen.
  7. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme.


När kakan svalnat helt klär du in den noga i aluminiumfolie och låter kakan mogna i kylskåp några dagar innan den vid servering skärs upp i tunna skivor. Håller flera veckor i kylskåp. 

1 kommentar:

HTSNV1A sa...

Tack för receptet! Kakan står nu och gräddar i ugnen :)

Skicka en kommentar