Summa sidvisningar

lördag 26 november 2011

Jullöv

Inför varje jul testar jag recept på kakor och godis som jag inte gjort innan, det hör till mina traditioner. Det hör också till att alltid baka vissa sorter, år efter år, och dit hör jullövet. För mig betyder den extra mycket eftersom min mamma brukade baka den till jul, och mina barn som hellre väljer ett Ballerinakex framför mina hembakta kakor, tycker väldigt mycket om just jullöven. Kakorna kan se lite torra och tråkiga ut men är väldigt knäckiga och goda! Efter att ha bakat kakorna i många år, med samma resultat, blev jag förvånad idag när de flöt ut som flarn. Kakorna smakar precis som de brukar men de förlorade lite av sin form i ugnen, men då satsen ger ungefär 90 kakor känns det inte realistiskt att baka en ny omgång, för vad skulle vi göra med närmare 200 jullöv? J

Deg
5 dl vetemjöl
2 ½ dl socker
200 g smör
1 msk konjak

Till garnering
1 ägg
Finhackad mandel (omkring 100 g)
Pärlsocker

  1. Blanda mjöl och socker, för hand eller i en matberedare
  2. Hacka ner smöret eller kör med knivarna i matberedaren
  3. Blanda i konjaken och arbeta snabbt samman till en deg. Använder du matberedare, så kör bara några varv och ta sedan upp degen/smulorna på bakbordet och arbeta ihop till en deg med händerna
  4. Låt degen vila i kylskåp 1-2 timmar
  5. Sätt ugnen på 175° (160° varmluftsugn)
  6. Kavla degen tunt och ta ut kakor med mått. Pensla kakorna med uppvispad ägg och vänd i mandel/pärlsocker
  7. Lägg på plåt och grädda högt upp i ugnen tills kakorna har fått lite färg men inte har blivit ljusbruna. Låt svalna på galler.

Håller några månader i frys, omkring en månad i kylskåp eller svalt skafferi

4 kommentarer:

TUSEN VASER sa...

Är också klar för kvällen, saffransbullar med mandemassa och cocos. Imorgon kommer grannarna på adventskaffe! Trevlig första advent! Cinna

Carina sa...

Saffran och mandel är en så bra kombination! Kokos har jag inte haft i saffransbullar men det låter gott och saftigt! Vi har också grannar på adventskaffe imorgon! Har bakat en fruktkaka i veckan också men inte hunnit skriva ner receptet. Trevlig första advent till dig med! Kram

Anonym sa...

Ta med till jobb! 200 jullöv låter som en toppenmåndag! :)

Carina sa...

Nja, vet inte om jag kan ta med 200 jullöv till jobbet, man vill ju inte skämma bort kollegorna... ;)

Skicka en kommentar