Summa sidvisningar

söndag 4 december 2011

Ischoklad

Ischoklad har aldrig varit någon favorit för mig och kanske beror det på barndomens hemska blockchoklad blandad med kokosfett. Mannen och äldsta dottern älskar ischoklad, jag tycker numera att det är helt okej men min yngsta dotter som inte gillar något annat godis än just choklad tycker att det är lika hemskt som jag tyckte som barn. En bra sak med ischoklad är att det är så lätt och går så snabbt att göra att barnen kan göra det själva, med bara ett vakande öga från mig så de inte bränner sig. Det här receptet blir ungefär 40 stycken, vilket är antalet ischokladformar i de flesta förpackningar. Till ischoklad använder jag Marabous choklad.

80 g kokosfett
90 g mörk choklad
90 g ljus choklad

  1. Sätt ut 40 små metallformar på en liten bricka eller fat.
  2. Häll lite vatten i botten på en kastrull.
  3. Lägg en glas- eller metallskål över och lägg i kokosfett samt choklad bruten i bitar. Vänta tills allt smält.
  4. Häll hett vatten i en liten kanna med hällpip. Är kannan kall stelnar chokladen i den.
  5. När choklad och kokosfett har smält häller du ut det varma vattnet och torkar kannan noga. Häll chokladblandningen i kannan och fyll formarna.
  6. Låt stå och svalna i rumstemperatur en stund innan du sätter in brickan i kylskåpet.
  7. Förvara i tät burk i kylskåp. Går att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar