Summa sidvisningar

tisdag 11 juni 2013

Polkamaränger


Jag fått marängmani!
Sedan några veckor bakar jag maränger ett par gånger i veckan och idag har jag gjort två sorter. Hade tänkt göra en liten sats med mintsmak men tänkte på annat när jag hällde i pepparmyntoljan så efter 6 droppar smakade smeten tandkräm... men som tur var hade jag mer marängsmet färdig som jag kunde dryga ut med. Färgen fick jag genom att dra ett par tunna ränder
med röd geléfärg inne i spritsen, med hjälp av en tandpetare. Rekommenderar inte att använda vanlig röd hushållsfärg från livsmedelsaffären då den blir rosa istället för röd. Tar man så mycket färg att det faktiskt blir rött blir det en obehaglig bismak.


Maräng

4 äggvitor

3 dl socker

Pepparmyntolja

Röd geléfärg


  • Sätt ugnen på 125° (Varmluft 125°).

  • Häll några centimeter vatten i en kastrull och sätt en skål ovanpå, helst med rund botten.

  • Låt vattnet sjuda och blanda socker och äggvita i skålen. Vispa tills marängen blir fast och en marängtopp håller formen när du drar upp vispen.

  • Blanda i pepparmyntolja. Använder du Apotekets, som jag gör, så räcker tre droppar, men ta det försiktigt och smaka av. Använder du annan mintarom behövs betydligt fler droppar. Vispa till det är väl blandad. Ta skålen från kastrullen.

  • Om du har geléfärg drar du ett tunt streck röd färg med en tandpetare, på insidan av en spritspåse. Har du flytande röd färg så färgar du istället en liten del av smeten och blandar den sedan försiktigt i resten av smeten. 

  • Spritsa ut maränger på plåtar. Har du ingen sprits klickar du smeten på plåt med hjälp av två matskedar.

  • Grädda mitt i ugnen ca 45 minuter. Stäng av ugnen och låt marängerna stå kvar i eftervärmen någon eller några timmar, beroende på om du vill ha helt torra maränger eller en seg kärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar