Summa sidvisningar

fredag 7 juni 2013

Rabarber- och jordgubbskaka

Trots att jag bakat den här kakan i åtminstone 10 år, så har jag bara bakat den på hösten med äpplen och kanel i. Idag var jag sugen på att baka en kaka med rabarber, jordgubbar och kardemumma, men ville inte göra en paj och bestämde mig för att testa med min äppelkakesmet. Kakan blev lika god som vanligt, eller så var jag bara ovanligt sugen på just kombinationen av jordgubbar, rabarber och kardemumma. Kakan är en snabblagad, enkel sockerkaka utan bakpulver som man trycker ner äpplen eller bär i. Vanligtvis gör jag den i en rund springform men idag tog jag en halvstor rektangulär form (25 x 40 cm) istället, vilket innebar en plattare kaka. Det var helt okej i den rektangulära formen,  men kakan hade en tendens att falla sönder så nästa gång blir det springform igen.


3 ägg

3 dl strösocker

150 g smör

3 dl vetemjöl

1 stor rabarberstjälk

1 dl små jordgubbar, eller stora halverade

½ tsk kardemummakärnor, nystötta

25 g smör

½ dl strösocker

1. Sätt ugnen på 200°C och smörj en form

2. Skala och dela rabarbern i små bitar

3. Smält 25 g smör i en stekpanna, häll i ½ dl strösocker, nystött kardemumma och rabarberbitarna

4. Stek tills rabarbern mjuknar något. Häll i jordgubbarna, rör runt och stäng av spisvärmen

5.  Smält 150 g smör

6.  Rör 3 ägg och 3 dl strösocker poröst och tillsätt sedan det smälta smöret

7. Tillsätt mjölet och rör, inte vispa, till en jämn smet

8. Häll smeten i formen och stick ner rabarberbitarna
       och jordgubbarna. Häll över smörblandningen från stekpannan och gör små hål i smeten så smöret rinner ner

9. Grädda långt ner i ugnen i cirka 15 minuter. Prova om kakan är färdig med en sticka, som ska bli torr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar