Summa sidvisningar

lördag 7 juni 2014

Godaste jordnötskakan



Här kommer en favorit i repris! Det finns nog ingen kaka som jag bakat så många gånger som denna goda jordnötskaka, den återkommer år efter år. Ibland doppar jag kanten i choklad och ibland inte. Idag blev kakorna doppade i mjölkchoklad, för det var den choklad jag hade hemma, men annars  föredrar jag mörk choklad. Kakan går snabbt att baka och har lång hållbarhet. Mina jordnötskakor brukar få "bo" i kylskåpet där de håller minst en månad.

200 g smör, rumstempererat
2 dl strösocker
2 dl hackade jordnötter
2 dl havregryn
3 dl vetemjöl
Ev. mörk choklad till garnering, ca 100 g.
  1. Hacka nötterna och sätt ugnen på 200 grader.
  2. Rör smör och socker poröst.
  3. Blanda i övriga ingredienser och rör till en jämn deg. Lättast går det om du lägger degen på bakbordet och blandar med händerna. 
  4. Rulla till bollar och platta till.
  5. Lägg på plåt klädd med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen, 200°, ca 10 minuter. Kakorna ska få lite färg i kanten.
 När kakorna svalnat kan du doppa ena änden i smält choklad eller spritsa ränder över kakan. Av receptet får jag ut 30 kakor, men det beror förstås på hur stora kakor du gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar