Summa sidvisningar

lördag 16 augusti 2014

Saftig äppelkaka med kola och nötter


Varje vecka bakar jag åtminstone en gång och inte helt sällan blir det mer än så. Trots det kan jag säga att det här är det godaste jag bakat på många månader! Den faller mig helt i smaken. Kakan är mycket saftig och smakrik med olika konsistenser. Äpplena blandas inte i smeten utan ligger som en fyllning mitt i kakan och kryddorna ger karaktär utan att ta över och ge smak av pepparkaka. Vill du ha helt mjuka äppelbitar så tärnar du små bitar medan jag gjorde lite större då jag gillar när det är visst tuggmotstånd. På toppen ligger den sega kolan som rinner ner längs kanterna och över det nötter för att bryta av. Helt klart en ny favorit hemma hos mig!


Kaka
125 g smör, rumstempererat
1 1/2 dl rårörsocker
2 ägg, rumstempererade
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk mald kardemumma
1 1/4 dl mjölk


Fyllning
2-3 äpplen
2 tsk mald kanel
80 g mandelmassa


Kolasås
25 g glykos
40 g strösocker
5 msk vispgrädde
15 g smör


Topping
1 dl nötter grovhackade, t.ex. valnöter eller pekannötter. Eller strö över lite flingsalt.


1.      Sätt ugnen på 200°. Smöra och mjöla en hålform.

2.      Skala och tärna äpplena samt blanda med kanel i en bunke.

3.      Riv mandelmassan grovt och blanda med äpplena. Ställ åt sidan.

4.      Vispa smör och socker krämigt med elvisp.

5.      Vispa ner äggen, ett i taget.

6.      Blanda mjöl, bakpulver och kardemumma i en separat skål. Vänd ner i smörblandningen med en slickepott.

7.      Tillsätt mjölken och rör till en jämn smet.

8.      Häll hälften av smeten i hålformen. Häll äppelblandningen över och tryck ner en aning.

9.      Fyll på med resterande smet.

10.  Sätt in kakan i nedre delen av ugnen och sänk värmen till 175°. Grädda i 40-45 minuter. När kakan känns torr med en sticka tar du ut den och stjälper upp den. Lyft bort bakformen.

11.  När kakan varit i ugnen ca 30 minuter gör du kolasåsen. Koka glykos och socker i en kastrull tills det blir ljusbrunt.

12.  Tillsätt grädde och smör, låt smeten koka upp igen.

13.  Låt koka tills kolan är 107°.

14.  Ta kastrullen från spisen och låt svalna några minuter och häll den sedan försiktigt över kakan och strö över nötterna.

Kan förvaras i rumstemperatur någon dag men vid längre tids förvaring rekommenderar jag kylskåp.

 

1 kommentar:

Elin sa...

Jag som är galen i äppelkaka blir ju inte lite sugen av att se bilder som de här!

Skicka en kommentar