Summa sidvisningar

söndag 4 september 2011

Extra goda kokostoppar

Äkta vanilj förhöjer smaken på de flesta sötsaker enligt mig, och jag använder det så ofta att jag är lite rädd att en dag tröttna på det, om det nu kan vara möjligt. Andra smakförhöjare som jag gillar är tex. choklad, mandelmassa och råsocker, och de tre finns med i denna ganska vanliga kaka som med sina lite annorlunda ingredienser gör kakan extra god. Jag bakar inte så ofta med kokos då jag tycker att det är jobbigt med kokos som fastnar i tänderna, vilket gör att när jag väl använder kokos tycker att det är jättegott! Vanligtvis innehåller kokostoppar/kokoskakor smör och hela ägg och då det inte ingår i detta recept är det viktigt att smeten får svälla en timme i kylskåp innan man bakar ut den, för att inte kakorna ska rasa sönder. Det blir mycket smak av citron och vill man ha mindre är det bara att minska mängden, förslagsvis halvera.




3 äggvitor
200 g ljust råsocker
200 g kokosflingor
100 g mandelmassa
1 citron, skal och juice, gärna kravodlad

Till garnering
100-180 g mörk choklad (den mindre mängden vid 70%-ig choklad)

  1. Blanda äggvita, socker, kokosflingor och riven mandelmassa, låt dra 1 timme i kylskåp
  2. Rör ner finrivet skal av citron samt citronjuicen i smeten och blanda väl
  3. Sätt ugnen på 175°
  4. Forma ca 16 kakor till toppar och sätt på bakplåtspappersklädd plåt
  5. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter, de ska bli gyllenbruna på toppen
  6. Låt kakorna svalna och doppa sedan botten i smält choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar