Summa sidvisningar

onsdag 14 september 2011

Whoopies med lakritstryffel


På lördag ska jag ha klädvisning av barnklädesmärket POMPdeLUX hemma hos mig och då bjuds det på fika med bland annat dessa skapelser. Än är inte så många anmälda att komma och titta på kläderna, men kanske kan jag locka till mig några fler nu! ;)   http://www.pompdelux.se/



Woopies eller Woopie pie är en liten, mjuk amerikansk kaka med fyllning mellan två kakor och jag har tidigare postat recept på andra fyllningar som du hittar om du klickar på Äldre inlägg eller kategorin Småkakor.

Min tryffel fick smak av salmiak/salt lakrits genom en salmiaksås som jag hade hemma. I receptet skriver jag istället krossad lakrits då jag inte vet var man köper salmiaksåsen. Lakritsstång, inte att förväxla med lakritsrot, köper jag från Stockholms eter och essencefabrik http://www.essencefabriken.se/  Det går bra att ringa och beställa om du inte bor i Stockholm, men att bara köpa lakritsstång blir lite väl dyrt så passa på att köpa annat när du beställer. Lakritsstång ger en mycket koncentrerad smak av söt lakrits och kan ersättas med hårt godis som Turkisk peppar som du mortlar till små smulor. Börja med att göra tryffeln då den behöver några timmar på sig att stelna. Enklast är att göra den dagen före och förvara i kylskåp.


100 g smör, rumstempererat
1 ¼ dl socker
1 ägg, rumstempererat
2 ½ dl vetemjöl
2 ½ -3 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 ½ tsk vaniljsocker
1 tsk salt
½ dl mjölk

  1. Vispa smör och socker fluffigt, tillsätt ägget och rör om väl.
  2. Blanda alla torrvaror och sikta ner.
  3. Häll i mjölken och rör tills allt är ordentligt blandat, men vispa inte.
  4. Spritsa runda plättar, stora som femkronor, på bakplåtspappersklädd plåt med hjälp av spritspåse och slät tyll. Alternativt klicka ut smeten med hjälp av två skedar. Grädda kakorna i nedre delen av ugnen, nära mitten, i 175° i 8-10 minuter. Kakorna ska inte få färg. Låt svalna.

Fyllning
165 g mörk choklad
1 ½ dl vispgrädde
¼ lakritsstång, krossad (alternativt krossad Turkisk peppar, några stycken)

  1. Finhacka chokladen
  2. Värm grädden i mikro eller i kastrull på spisen, till kokpunkten men låt inte koka.
  3. Häll i krossad lakrits och rör om tills allt smält. Häll i den hackade chokladen och fortsätt röra tills det blir en jämn tryffelsmet.
  4. Ställ tryffeln i kylskåp några timmar eller över natten.

Garnering
Vit choklad
Salta lakritsflagor, finhackade (http://gb.se/produkter/ohoj-saltlakritsflakes/)


Montering
  1. Lägg ihop kakorna två och två med tryffel mellan. Det är lättast att spritsa tryffeln på kakorna
  2. Smält lite vit choklad, vik en liten strut av smörpapper och fyll med den smälta chokladen
  3. Spritsa tunna ränder på kakorna och strö över hackade lakritsflagor
  4. Låt kakorna stelna i kylskåp innan de förpackas i burkar
  5. Förvara i kylskåp men ta fram en stund innan de ska ätas. Håller sig ett par veckor i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar