Summa sidvisningar

torsdag 8 september 2011

Ostbollar med oliver


Ikväll har jag bakat ostbollar med oliver i och kombinationen av vällagrad ost, goda grekiska oliver och sesamfrön tycker jag är så god! Det är ett perfekt drinktilltugg. Använd dig av en ost du tycker är god, denna gång hade jag ungefär 2 dl Västerbottensost och 1 dl Parmesanost. Oliver med kärnor i tycker jag är godast och det är värt det extra besväret att kärna ur dom, men vill man underlätta för sig går det förstås bra att utgå från kärnfria oliver.



125 g smör
3 ½ dl vetemjöl
½ tsk salt
3 dl riven ost
2 msk vatten

ca 50 oliver
1 ägg
sesamfrön (blanda i några svarta om du vill)



  1. Blanda smör, mjöl och salt, för hand eller i matberedaren med knivar
  2. Tillsätt riven ost och vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Kör inte länge i maskin
  3. Låt degen vila i kylskåp, insvept i plast 30 minuter eller längre
  4. Dela degen i fem bitar och rulla varje bit till en längd som du delar i ca 10 bitar
  5. Sätt ugnen på 200°
  6. Platta till en liten degbit i handen, lägg i en oliv och rulla till en boll
  7. Pensla bollarna med uppvispat ägg med en liten, liten nypa salt i och rulla i sesamfrön
  8. Grädda högt upp i ugnen i 15 minuter

Förvara i tät burk i kylskåp. Är godast samma dag eller dagen efter.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh mamma mia, detta är vad jag kallar guttiguttgutt !!
Kombon med oliver och ost är oslagbar ! Instämmer, dessa måste testas så snart som möjligt. Kanske dags att ha lite fest eller nåt :-) Stor kram och trevlig helg !!! P

Anonym sa...

Kram och trevlig helg till dig med! Inte behöver ni ha fest, även om det är trevligt, det räcker väl med lite fredagsmys! :)
/Ina

Tina sa...

Jag kan garantera att de var supergoda!

Skicka en kommentar