Summa sidvisningar

fredag 21 oktober 2011

Kokosformar

Det här var ett av min mammas favoritrecept som hon bakade då och då, alltid med hallonsylt i. Jag har också alltid haft hallonsylt i mina, men nu hade jag en så god blåbärssylt hemma som jag gjorde tidigare i år med vanilj och lime i, så använde jag den istället. Trots att blåbärssylten är så god kommer jag att återgå till hallonsylt för det gifter sig så bra med den saftiga kokosfyllningen.


Det knackade på dörren precis när jag skulle ta ut plåten ur ugen,
så kakorna fick lite väl mycket färg, de blir saftigare om de är inne
lite kortare tid.

Ca. 20 stycken

Mördeg:
100 smör
3/4 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl

Fyllning:
2 ägg
2 dl socker
1 msk smält smör
125 g kokos
ca 3/4 dl hallonsylt eller annan sylt

1. Blanda ingredienserna till mördegen och klä små formar eller en pajform med den. Jag brukar rulla degen till en längd och skära upp i 20 bitar som jag gör bollar av och sen trycker ut i formen.
2. Lägg en liten klick sylt i varje form.
3. Blanda ingredienserna till fyllningen och fördela i formarna, men inte ända upp till kanten då fyllningen pöser upp i ugnen.
4. Grädda kakorna i 200° i ca 15 minuter till fyllningen stannat.

Låt svalna lite innan de stjälps upp. Jag som använder engångsformar låter dom sitta kvar på. Pudra florsocker över vid servering om du vill.

1 kommentar:

Skicka en kommentar