Summa sidvisningar

söndag 14 augusti 2011

Cake pops


Ikväll var jag bjuden på kräftskiva och skulle ta med mig något litet att äta till kaffet. Bestämde mig för att göra Cake pops eftersom jag inte testat det tidigare. För den som inte vet, så är det kaka på en pinne, enkelt uttryckt. De är mycket enkla att göra, men det är lite pilligt och tar tid, så det är inget för den otålige. De flesta recept jag sett består av malda kex, ofta Ballerina, och Philadelphiaost. Jag gjorde två sorter, en med Ballerinakex och en baserad på en chokladkaka jag bakade.

Cake pop 1
1 sockerkaka/brownie med t.ex. choklad- eller citronsmak
ca 25 g Philadelphiaost
ca 25 g smör, rumstempererat
1-2 tsk Konjak eller annat passande, kan uteslutas
150-300 g vit eller mörk choklad
Strössel

Mixa kakan i matberedare till smulor. Tillsätt ost, smör och ev. sprit och mixa till en jämn, mjuk men fast deg. Är den för torr eller smulig tillsätter du mer ost eller smör.

Rulla till kulor i lagom storlek, jag fick ut 34 bollar av min deg. Klipp träspett på mitten, enklast med en sekatör.

Smält lite choklad och doppa en änden av träspetten i chokladen och stick ner i varje boll. Ställ i kyl att stelna ca 30 minuter.


Temperera vit eller mörk choklad och doppa bollarna i det, jag använde vit. Här passar det bäst med en choklad av hög kakaohalt och bra kvalitet. En choklad med högre kakaohalt är lättare att jobba med och ger finare bollar. Strö strössel över direkt om du vill ha det. Vill du hellre spritsa choklad i annan färg på bollarna är det bättre att vänta tills de stelnat. Sätt pinnarna i frigolit eller oasis så de står stadigt. Låt stelna i kylen.



Cake pop 2
2 paket Ballerinakex av valfri smak
ca 100-200 g Philadelphiaost
150-300 g vit eller mörk choklad
Strössel


Mixa kakorna i matberedare till smulor. Tillsätt den mindre mängden ost och mixa till en jämn, mjuk men fast deg. Är den för torr eller smulig tillsätter du mer ost.

Rulla till kulor i lagom storlek, jag fick ut 34 bollar av min deg. Klipp träspett på mitten, enklast med en sekatör.

Smält lite choklad och doppa ena änden av träspetten i chokladen och stick ner i varje boll, så sitter de fast bättre. Ställ i kyl att stelna ca 30 minuter.

Temperera vit eller mörk choklad och doppa bollarna i det. Här passar det bäst med en choklad med hög kakaohalt och bra kvalitet. Använder du Marabous mörka choklad t.ex. så kommer det att fastna ett tjockt lager choklad på bollen och det kommer att gå åt minst 300 g choklad. En choklad med högre kakaohalt är lättare att jobba med och ger finare bollar. Strö strössel över direkt om du vill ha det på bollarna.
Vill du hellre spritsa choklad i annan färg på bollarna är det bättre att vänta tills de stelnat. Sätt pinnarna i frigolit eller oasis så de står stadigt eller sätt bollen nedåt och pinnen upp, som jag gjorde. Låt stelna i kylen.


3 kommentarer:

TUSEN VASER sa...

Vilken härlig blogg, Carina, det vattnas i munnen! Är det du som tar bilderna också? De är jättebra både i kvalité och komposition. Ha det gott:) Cinna

Petra sa...

Hurra, det blev en blogg. Grattis!! Nu har jag en ny favorit att lägga till !! Kraam, vi har det härligt i Göteborg. / Petra

Carina sa...

Cinna - Tack! Jo, jag tar bilderna också och blir glad att du gillar dom då jag själv känner att jag inte är någon bra fotograf. Kram

Petra - Tack!Önskar att jag var med er, det var så länge sedan jag var på Liseberg. Trevlig resa hem! Kram

Skicka en kommentar