Summa sidvisningar

fredag 19 augusti 2011

Glutenfri citron- och mandelkaka


Idag bjöd jag på citronrutor på jobbet och passade på att baka en glutenfri kaka till en av kollegorna som är glutenintolerant. De flesta glutenfria kakor jag smakat är så tråkiga i konsistensen, och då tycker jag att det är en kul utmaning att försöka baka något glutenfritt som smakar gott! Tänkte att jag snart ska testa att baka glutenfria kanelbullar, då de så lätt blir hårda och tråkiga. Visst måste det finnas knep för att få dom mjukare?? Den här kakan tyckte i alla fall jag blev god! Tänk bara på att degen behöver ligga i kylskåp över natten innan den kan bakas ut.

125 g smör
150 g mandelmjöl eller mald mandel
150 g potatismjöl
75 g hackad mandel
135 g strösocker
1 msk vaniljsocker (jag tog 2 tsk Bourbon Vanilla ground organic vanilla powder)
½ citron, gärna ekologisk, finrivet skal
1 ägg

Florsocker till pudring av de färdiga kakorna


Blanda för hand eller i en matberedare ihop alla torra ingredienser, citronskal och smör. Tillsätt ägget och blanda snabbt ihop.  Degen är kladdig, men försök att forma en längd som du lägger på plastfolie. Rulla in längden i plasten och rulla längden så jämt du kan.  Låt ligga i kyl till nästa dag.

Ta av plasten och skär lagom tunna skivor, max 1 cm tjocka. Det blir omkring 30 kakor. Lägg på plåt med bakplåtspapper och baka i ca 10 minuter i 180° ugnsvärme. Kakorna ska få lite färg i kanterna. Jag pudrade kakorna med florsocker medan de fortfarande var varma. Förvara i tät burk då de annars blir mjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar