Summa sidvisningar

onsdag 17 augusti 2011

Hamburgerbröd och/eller korvbröd


Att baka bröd är inte riktigt min grej, jag tycker inte att det är speciellt kul, även om det är gott att äta. Att däremot baka egna hamburgerbröd och korvbröd gillar jag för det är gott och går snabbt! Den här degen ska bara jäsa en gång och då brukar det räcka med 30 minuter, så börjar man med bröden innan hamburgarna så är de klara samtidigt.





Ca 12 styck

1 pkt jäst
4 dl mjölk
9-12 dl vetemjöl
2 msk olja, neutral
2 msk strösocker
1 tsk salt

Till hamburgerbröd: mjölk till pensling samt sesamfrön

Smula jästen och lös upp i 35-gradig mjölk. Tillsätt resterande ingredienser och arbeta ihop. Börja med den mindre mängden mjöl och känn efter om det behövs mer. Degen ska gå att knåda men ändå vara ganska lös. Jäs ca 30 minuter.

Gör 12 korvbröd eller hamburgerbröd, ca 2 cm höga, och lägg på plåt med bakplåtspapper. Hamburgerbröden penslar du med mjölk när de ligger på plåten och sedan strör du sesamfrön över. Grädda i 250° i ca 10 minuter. Låt svalna på galler.



Här har jag använt degen ovan till små minipizzor och till bröd runt korv, till ett barnkalas. Vill man göra degen lite mer i förväg går det bra att använda sig av kall degvätska och låta den jäsa upp till en timma.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhh dessa är så goda, minns dem från grillkvällen sommaren 2009 som om det vore igår. Blandat prat på svenska engelska och finska under den ljuvliga kvällshimmeln i er trädgård !
Kram kram, nu finns det även lite uppat på min sida :-) / P

Skicka en kommentar